PERIHAL PEREMPUAN

Asalamualaikum.begitu banyak kejadian di beberapa negara seperti bangladesh pakistan india arab saudi kuwait,soal sosok perempuan di kelas dua kan, bahkan yg miris di india bangladesh masih adanya kebiasaan pandangan kuat jika anak perempuan

image


adalah tidak berguna .dan yg masih ingat dalam ingatan kita adanya anak perempuan di kubur hidup hidup.menentang pernikahan paksa lalu di tembak dalam keadaan masih hidup di masukan karung dan di buang ke sungai. sedang pelakunya bapak kerabat saudaranya sendiri .itu kejadian yg ketahuan media lalu kalau di analisa berapa banyaknya kejadian yg tidak ketahuan. Walaubdi negara kita tetap masih ada diskriminasi ke perempuan bahkan Ada juga kebiasaan laki laki yg maunya menang sendiri kepada istrinya bahkan meng aniaya .mereka tidak sadar jika istrinya itu adalah kewajibannya dalam membahagiakannya dan melindungi.sebagai laki laki /suami minimalkan dan jangan buat air mata istri kalian mengalir dalam rasa sedih. bahagia istri itu memudahkan usaha mu wahai laki laki .jadilah dirimu sabar dan tidak pernah lelah dalam membimbing anak dan istrimu tentu dengan kasih sayang dan kelembutan bukan kekerasan fisik.sekilas soal keistimewaan perempuan dalam ajaran islam:

1. Doa wanita itu lebih makbul dari pada lelaki kerana sifat penyayang yang lebih kuat dari pada lelaki.
Ketika ditanya kepada Rasulullah SAW
akan hal tersebut, jawab baginda , ” Ibu lebih penyayang daripada bapa dan doa orang yang penyayang tidak akan sia-sia.”

2. Wanita yang solehah (baik) itu lebih baik daripada 1000 lelaki yang soleh.

3. Barangsiapa yang menggembirakan anak perempuannya, darjatnya seumpama orang yang sentiasa menangis kerana takutkan Allah .Dan orang yang takutkan Allah SWT akn diharamkan api neraka ke atas tubuhnya.

4. Wanita yang tinggal bersama anak anaknya akan tinggal bersama aku (Rasulullah SAW) di dalam syurga.

5. Barangsiapa membawa hadiah (barang makanan dari pasar ke rumah lalu diberikan kepada keluarganya) maka pahalanya seperti melakukan amalanbersedekah.
Hendaklah mendahulukan anak perempuan daripada anak lelaki. Maka barangsiapa yang menyukakan anak perempuan seolah-olah dia memerdekakan anak Nabi Ismail.

6. Syurga itu di bawah telapak kaki ibu.

7. Barangsiapa mempunyai tiga anak perempuan atau tiga saudara perempuan ataudua anak perempuan atau dua saudara perempuan lalu dia bersikap ihsan dalam pergaulan dengan mereka dan mendidik mereka dengan penuh rasa takwa serta sikap bertanggung jawab, maka baginya adalah syurga.

8. Apabila memanggil akan dirimu dua orang ibu bapamu, maka jawablah panggilan ibumu terlebih dahulu.

9. Daripada Aisyah r.a.” Barangsiapa yang diuji dengan sesuatu dari pada anak-anak perempuannya lalu dia berbuat baik kepada mereka, maka mereka akanmenjadi penghalang baginya daripada api neraka.

10. Wanita yang taat berkhidmat kepada suaminya akan tertutuplah pintu-pintu neraka dan terbuka pintu-pintu syurga. Masuklah dari mana-mana pun pintu yangdia kehendaki dengan tidak dihisab.

11. Wanita yang taat pada suaminya, maka semua ikan-ikan di laut, burung diudara, malaikat di langit, matahari dan bulan semua beristighfar baginya selamamana dia taat kepada suaminya serta menjaga solat dan
puasanya.

12. Aisyah r.a berkata, “Aku bertanya kepada Rasulullah, siapakah yang lebih besar haknya terhadap wanita?” Jawab Rasulullah SAW “Suaminya.”
” Siapa pula berhak terhadap lelaki?” Jawab Rasulullah SAW, “Ibunya.”

13. Perempuan apabila sembahyang lima waktu, puasa di bulan Ramadhan,memelihara kehormatannya serta kepada suaminya, masuklah dia dari pintu syurga mana sahaja yang dikehendaki.

14. Tiap perempuan yang menolong suaminya dalam urusan agama,maka Allah SWT memasukkan dia ke dalam syurga terlebih dahulu daripada suaminya (10,000tahun).

15. Apabila seseorang perempuan mengandung janin dalam rahimnya,maka beristighfarlah para malaikat untuknya. Allah SWT mencatatkan baginya setiap hari dengan 1,000 kebajikan dan menghapuskan darinya 1,000 kejahatan.

16. Apabila seseorang perempuan mulai sakit hendak bersalin, maka Allah SWT akan mencatatkan baginya pahala orang yang berjihad pada jalan Allah.

17. Apabila seseorang perempuan melahirkan anak, keluarlah dia dari dosa-dosa seperti keadaan ibunya melahirkannya.

18. Apabila telah lahir anak lalu disusui, maka bagi ibu itu setiap satu tegukan dari pada susunya diberi satu kebajikan.

19. Apabila semalaman seorang ibu tidak tidur dan memelihara anaknya yang sakit, maka Allah SWT memberinya pahala seperti memerdekakan 70 orang hamba dengan ikhlas untuk membela agama Allah SWT.

Semoga menjadikan pengingat dan intropeksi mendalam bagi kita sebagai laki laki atau perempuan .semoga bermanfaat.

Nukilan ” bahagia mu bahagia ku ”

Kiriman inbox andresofyan facebook.

Iklan

5 thoughts on “PERIHAL PEREMPUAN”

↓ ungkapan SILATURAHMI .~terima kasih atas kunjungannya.

Isikan data di bawah atau klik salah satu ikon untuk log in:

Logo WordPress.com

You are commenting using your WordPress.com account. Logout / Ubah )

Gambar Twitter

You are commenting using your Twitter account. Logout / Ubah )

Foto Facebook

You are commenting using your Facebook account. Logout / Ubah )

Foto Google+

You are commenting using your Google+ account. Logout / Ubah )

Connecting to %s